Kodning i Folkeskolen – strategiske fordele til børnene

Kodning i Folkeskolen er ved at blive en realitet. Jeg har i mange år ment, at det er på tide, at kodning bliver et obligatorisk fag i Folkeskolen. Læse, skrive, regne og kode!

Den nye virkelighed er, at det er ligeså slemt, hvis vi ikke lærer vores om kode – og at kode – som det ville være, hvis vi ikke ville lære dem at regne og læse. Hvis ikke vi sikrer kodning i Folkeskolen, så hæmmer vi simpelthen vores børns strategiske muligheder i en globaliseret verden.

Diskussion om, hvorvidt it er vigtigt er slut. Vi ved nu, at it gør og vil gøre en kæmpe forskel og påvirke vores levevis på måder, vi ikke helt forstår endnu. Derfor må kodning i Folkeskolen prioriteres. Som et lille land må vi acceptere, at vi ikke kan være de bedste til alting. Derfor må vi vælge nogle områder, hvor vi satser stort. Informationsteknologi er en global mega-trend, som ikke lader sig fornægte. Det skal vi udnytte, men det starter med anvendelige kvalitetsuddannelser.

Hele vores verden har ændret sig. Mobiltelefoner med internet, computere i vores fjernsyn – alting hænger snart samme via internettet. Hvis vi i Danmark kan blive blandt de bedste i verden til IT, så kan det sikre vores velfærd. Hvis vi i Danmark er de bedste til at opfinde og implementere nye IT programmer, og hvis vi bliver dygtige til at designe droner og robotter og andre produkter med computerteknologi; så er hele verden vores kunder.

I Danmark er vi hurtige til at hæfte os ved, at vi er et af de lande, hvor flest er tilmeldt sociale medier og linkedin. Det er også godt, at vi er gode til at anvende teknologier fx underholdningsteknologier. Men hvis vi kigger lidt ud i fremtiden, så tilhører den nok de lande, som formår at bygge it-systemer. Hvis vi gerne vil have, at der er velfærd i fremtiden, så kræver det, at mange danskere bliver virkelig dygtige til it. Derfor giver det god mening, at prioriterer det i kodning i Folkeskolen.

Folkeskolen.dk kan man under overskriften “Alle børn skal lære at kode i folkeskolen”, læse at:

Over de næste tre år skal cirka 50 forsøgsskoler undervise i kodning og teknologiforståelse på alle klassetrin. Derefter skal alle folkeskoler følge efter. ”Teknologi er en præmis for alle børn”, siger undervisningsministeren.

I første omgang bliver faget indført på op til 50 folkeskoler, og herefter skal erfaringerne danne grundlag for, hvordan undervisning i it-kompetencer skal implementeres på alle skoler. Der er endnu ikke taget stilling til, om det skal ske som et selvstændigt fag, eller om teknologiforståelse og kodning skal integreres i alle fag.

Skal kortlægge lærerkompetencer

På den årlige Bett-messe i London om it i undervisningen afslørede vicedirektør i Styrelsen for It og Læring (Stil) Jakob Harder onsdag eftermiddag planerne for den nye forsøgsordning.

“Fra i morgen lancerer vi et initiativ med målet om at gøre teknologiforståelse obligatorisk for alle”, sagde han.

“Vi starter med et eksperiment, der blandt andet skal kortlægge, om lærerne har kompetencerne til at undervise i teknologiforståelse på alle klassetrin”.

via: https://www.folkeskolen.dk/624813/alle-boern-skal-laere-at-kode-i-folkeskolen

Det interessante her er naturligvis lærerkompetencer. For hvordan skal vi omlægge folkeskolen til at kunne levere undervisning i kodning, hvis ikke lærerne kan kode? Måske kan en praktisk løsning være, at matematik- kemi og fysiklærere får lov til at få god tid til at lære sig selv at kode. På et site som codecademy.com kan alle lære at kode gratis med e-læring. Det må være muligt at opfinde et danske kompetenceudviklingsprogram, hvor lærere i ro og mag kan lære at kode og få forstand på open source osv.

Der er heldigvis også steder, hvor man kan blive inspireret til, hvordan man kan lære børn at kode fx: codingpirates.dk, der er dejligt ambitiøse og succesfulde med deres sociale tilgang:

Værdier og vision
Coding Pirates ønsker at udvikle børns teknologiske vovemod ved at fokusere på teknologisk forestillingsevne, opfindsomhed og skaberkraft. Dette sker gennem udbredelsen af teknologiske lege-, lære-, og væresteder for børn, unge og frivillige på tværs af alder, køn, kultur og evner.

Coding Pirates ønsker engagement og myndiggørelse gennem et fællesskab i en teknologisk verden. Coding Pirates ønsker en tilgang til teknologier via dannelse og reflekteret tænkning i de kreative felter mellem forskning, uddannelse, erhvervsliv, entreprenørskab, kultur og samfund.

via: codingpirates.dk

Indrømmet, det kan ikke kopieres 1:1 til Folkeskolen, men pointen er, at der allerede er nogen, der har succes med at begejstre børn med kreativ anvendelse af teknologi.

 

Skriv kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.